Hoe overleef ik toetsstress?

 

Maandagavond. De klok tikt. Morgen om half 9 die ene lastige wiskunde toets. De stress begint toe te nemen en je vraagt je af welk cijfer je mag halen om nog een voldoende te blijven staan. Je bent al van plan tot in de vroege ochtenduren door te leren, zodat je zeker weet dat je alles hebt geleerd. Langzamerhand begin je steeds onzekerder te raken en de volgende dag loop je met trillende benen het lokaal in. Gaat dit wel lukken? Welkom in de wereld van toetsstress!

Toetsstress is een veelvoorkomend probleem onder scholieren. Sterker nog: bijna 70% van de leerlingen ervaart stress op school! Niet alleen huiswerk is hiervan de oorzaak, maar zo ook toetsen. In de wekelijkse rubriek ‘Hoe overleef ik’ staat elke week een probleem centraal dat zich voordoet op school. Deze week wordt het onderwerp toetsstress behandeld. De volgende vier tips helpen jou bij toetstress!

1. Bereid je goed voor
De uitdrukking ‘Een goed begin is het halve werk’ komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Door middel van een goede voorbereiding en planning kan je het grootste gedeelte van de stress al laten verdwijnen. Daarnaast heb je een stuk meer zelfvertrouwen als je alle stof goed beheerst. Op die manier wordt de toets meer een uitdaging in plaats van een angst!

2. Hanteer een goede werkwijze tijdens de toets
Het is heel belangrijk dat je een goede toets aanpak beheerst. Dit kan namelijk de ervaring van stress ook flink minderen. Waar kan je dan aan denken? Lees de toets snel door voordat je begint. ‘Scan’ dus even alle vragen. Zo weet je hoeveel vragen je nog moet maken en dan sta je niet voor onplezierige verrassingen. Ga daarnaast ook uit van realistische verwachtingen. Heb je niet zo goed geleerd? Bereid jezelf erop voor dat je misschien niet elke vraag weet. Ook dit kan stress verminderen.

3. Verander je mindset
Vaak zijn de gedachten van toetsstress overbodig. Emoties als angst, paniek of woede die de stress veroorzaken zijn vaak niet realistisch. Probeer dit soort gedachten vroegtijdig te realiseren en om te zetten in helpende intenties. Ben je bang dat je het niet gaat halen? Leer dan nog wat verder in plaats van tijd te besteden aan het stressen!

4. Leer jezelf vaardigheden aan
Er bestaan talloze concentratieoefeningen waardoor je tot rust kan komen. Mocht je doorhebben dat je veel spanning ervaart, kunnen dit soort oefeningen de spanning flink verminderen. Het varieert van hele grote oefeningen waarbij je op de grond ligt tot oefeningen die je aan je bureau kan doen tijdens de toets. Door dit soort oefeningen kan je terugkomen in je focus en verder gaan met je werkzaamheden.

Bovenstaande tips helpen om de volgende toetsweek met minder spanning door te komen. Minder stress kan niet alleen je resultaten bevorderen, het kan ook helpen om makkelijker te dealen met tegenvallende resultaten. Volgende week staat er weer een ander probleem centraal. Tot dan!

Bronnen:
- https://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/38248-wat-is-toetsstress-en-hoe-is-dit-aan-te-pakken.html
- https://www.jmouders.nl/opvoeden/gedrag/stress/strak-van-de-stress



 

Auteur: Maxim Bos

Lay-out: Roi Rigler


Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Neal (maandag, 23 oktober 2017 19:43)

    Goede tips! Goed geschreven m
    Maxim! Gaat zeker van pas komen bij mijn volgende toets!

  • #2

    Frank (vrijdag, 04 mei 2018 09:16)

    Ik ben het hier niet mee eens.